Dag 4 - naar Erfoud - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Fons Wijnberg - WaarBenJij.nu Dag 4 - naar Erfoud - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Fons Wijnberg - WaarBenJij.nu

Dag 4 - naar Erfoud

Door: thefonz

Blijf op de hoogte en volg Fons

14 November 2011 | Marokko, Erfoud

Vroeg op, er wacht een lange reis (ca. 530 km.) Wij gaan naar Erfoud in de voor-Sahara, de zusterstad van Erfurt in Duitsland. Na een uurtje rijden een bezoek gebracht aan Ifrane, een door de Fransen gesticht wintersportplaatsje met huizen zoals in de Alpen. Hier maar weer wat water gekocht, uit de kraan kan wel, maar smaakt erg naar chloor. Na Ifrane in een cederbos een stuk gelopen en daar voor het eerst (en voor het laatst) berberaapjes gezien. Bij de koffiestop een tajine wat van dichterbij bekeken. Ook nog een stop gemaakt om de Hoge Atlas te bekijken, waarvan de toppen inmiddells met sneeuw zijn bedekt. Langzamerhand rijden wij door echte woesternij. Af en toe zie je Bdouïnen en hun kuddes en tenten. Maar leven in dat desolate landschap, kennelijk kunnen zij dat.
In een vriendelijker stukje land hebben wij de lunch in de openlucht gebruikt. De "jongens" (Mohammed en Abdel) hadden inkopen gedaan en voor iedereen een zakje met lunchartikelen samengesteld. Met een soort wagenwiel als brood (goddelijk dat brood trouwens) hebben wij heerlijk zitten eten. Na de lunch door de hoge Atlas gereden en daarna in een dal van de Ziz, een rivier, de eerste leemdorpen gezien en dadels aan de palmen zien hangen. Maar het landschap van de voor-Sahara is niet erg aantrekkelijk, wat een ... inderdaad, een woestijn. samengesteld uit bergen, tafelbergen, rode aarde, stenen en grind. Het zand ligt in de Sahara zelf. Bij een oase van de Ziz heerlijke verse dadels gekocht. Onderweg zag je schooljeugd, de meisjes met witte hemden en de jongens in het blauw. op die manier vervalt het onderscheid tussen arm en rijk. Wij reden langs een groot stuwmeer van de rivier de Ziz. Dat levert veel Kw's op. En dan eindelijk in het hotel, een kashbah. Ook heel rijk aangekleed, maar wel eenvoudige kamers met een groot balkon. Ook hier is het eten goed te knagen. Anja had het helemaal gehad na deze twee vermoeiende dagen. Ik heb nog met Marian een fles wijn soldaat gemaakt. Frans en Jeanne namen wat anders. De wijn Guerrouane is trouwens uitstekend te drinken. Na deze slaapmuts naar bed en morgen een rustiger dag voor de boeg.