De zesde dag - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Fons Wijnberg - WaarBenJij.nu De zesde dag - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Fons Wijnberg - WaarBenJij.nu

De zesde dag

Door: Fons

Blijf op de hoogte en volg Fons

10 Mei 2013 | Frankrijk, Nice

Op tijd op om ook op tijd op post te staan op de Col de Torini. Inderdaad bekend van de rally van Monte Carlo. Onze tc stond ongeveer 6 kilometer rijden van de top en om er te komen moet je een onmetelijk aantal haarspeldbochten nemen. Genoeg benzine in de tank om 67 kilometer van ons hotel te rijden, dachten wij. Onderaan de klim zat er nog voor 120 kilometer te rijden kilometers in de tank en we moeten nog maar 27 kilometer. Alleen wat je niet weet is het feit dat bij elke haarspeldbocht een kilometer minder kan worden gereden. Op onze plek aangekomen stond er nog 40 kilometer te rijden op de teller en we moesten nog terug ook. Eerst maar de deelnemers weggewerkt, hetgeen heel voorspoedig verliep. Wel jammer dat het bewolkt was en dat het voor het eerst deze Tulp ongeveer 3 minuten regende. Dan even in de auto en daarna meteen weer naar buiten. En warm was het zeker niet. Toen terug en dat was met kromme tenen, want dalen is nul benzine verbruiken, ware het niet dat na elke bocht de weg een beetje oploopt en dus liep de meter verder terug en wel naar 22 kilometer te gaan. Gelukkig werd het wat vlakker en minder bochten en toen pas liep het aantal te gaan kilometers op. En wij wisten waar een brandstofpunt was. Met nog 33 kilometer te gaan op de meter werd de tank weer volgegooid en konden wij onze tenen weer strekken. Op naar Nice, de Promenade des Anglais, strand en de ZON boven een strak blauwe hemel. In Nice was het een drukte van belang, niet alleen met rallyauto's, maar maar nog meer met heel druk verkeer. Even wat mensen de hand geschut, een pilsje gedronken, haring gegeten en nog wat lekkers, smoking opgehaald, die naar Nice was gebracht, en naar het hotel. Wel een kamer, maar geen plaats in de parkeergarage. Een beetje, hoewel beetje, raar, het leek alsof er voor de gasten geen plekken vrij waren. Of we de auto maar in de publieke garage gingen neerzetten, 7 minuten lopen. Enfin, terug naar het hotel, verkleden en strak in het pak naar de garage, auto ophalen en naar de feestlocatie. Vooraf een champagne en daarna een goed te nuttigen driegangen diner en de prijsuitreiking bekeken, daarna hebben wij ons nog even in het feestgedruis gestort en om half een terug naar het hotel en je raadt het al, de publieke garage was gesloten. Moet je proberen om van zo'n receptionist een prettig antwoord te krijgen. Bij de haven kan je parkeren, klinkt dus als, je ziet maar. Gelukkig was er een parkeerplek aan de straat vlakbij het hotel tot 09.00 uur vrij. Dan maar wat eerder op, maar wel lekker dichtbij. Om half twee in bed en pitten. Het was een geweldige Tulp en alweer een ontzettend leuke week met Albert. En het feestje is nog niet voorbij. Ik ga met Albert mee naar Chambon, waar zijn, hun, vakantiehuisje staat.