Dinsdag, afscheid nemen van iets fijns. - Reisverslag uit Thionville, Frankrijk van Fons Wijnberg - WaarBenJij.nu Dinsdag, afscheid nemen van iets fijns. - Reisverslag uit Thionville, Frankrijk van Fons Wijnberg - WaarBenJij.nu

Dinsdag, afscheid nemen van iets fijns.

Door: Fons

Blijf op de hoogte en volg Fons

14 Mei 2013 | Frankrijk, Thionville

Vanochtend alweer op tijd op. De laatste ochtend in Chambon. Albert stelde voor om een "korte" wandeling in de zon te maken naar de overblijfselen van de mijnbouw uit het gebied. Eerst even op de bakker gewacht, een baquette, bien cuit, gekocht en vervolgens op stap. Alweer berregie op. Boven aangekomen liet hij mij zien waar de mijnwerkers hadden gelopen en waar het mijnspoor had gelegen. Enkele tunnels voor het vervoer van de kolen zijn nog intact. Best wel interessant en zeker de wandeling waard. Na ook nog een wachtruimte uit die tijd, we spreken over steenkoolmijnen die eind vijftiger- begin zestiger jaren zijn gesloten, te hebben bekeken, zijn we afgedaald naar het huisje. Maar wel via een pad dat bij het huisje uitkomt.
Na onze spullen te hebben ingepakt en in de auto te hebben gezet, heb ik gezogen en Albert gedweild. Jawel, wij hebben de boel spic en span achtergelaten.
Vervolgens de lunch gebruikt, onder andere met de restanten van een heerlijke maaltijdtaart van gisteren. Helaas de Pastiche moesten wij ontberen, autorijden en alcohol gaan niet samen.
Om kwart voor een de laatste spullen in de auto gezet en op pad gegaan. Albert had een route in zijn hoofd die ons langs een aantal bezienswaardigheden zou voeren. En dat is ook gebeurd. De plek van de vorige vakantiewoning, een Middeleeuws stadje, en als klapstuk de kloof van de rivier de Ardèche. Verschrikkelijk mooi met onder andere de Pont d'Arc, een natuurlijk gevormde stenen boog. Prachtig. Na twee uur was het tijd om de tolweg op te zoeken. Om kwart over zes een hapje gegeten en uiteindelijk, omdat het mooi rijweer was, pas om kwart over negen gestopt in Thionville, dertig kilometer boven Metz, om de nacht door te brengen. In het Ibishotel was nog plaats. Na een biertje onze kamer opgezocht en naar bed gegaan, echter niet nadat ik de verslagen van de vorige dagen had gekopieerd en ingevuld.
Morgen de laatste ruk naar Nederland en dan is deze verlengde Tulpenrally ten einde. Jammer dat het voorbij is, ik heb geweldig genoten van de gastvrijheid van Albert, maar weer naar huis is ook fijn.