De veertiende dag - Reisverslag uit Terrace, Canada van Fons Wijnberg - WaarBenJij.nu De veertiende dag - Reisverslag uit Terrace, Canada van Fons Wijnberg - WaarBenJij.nu

De veertiende dag

Door: thefonz

Blijf op de hoogte en volg Fons

03 Juli 2010 | Canada, Terrace

Vanochtend eerst maar eens gekeken hoe Duitsland Argentinië inmaakte. Vervolgens richting Hazelton om bij de historische plaats van de Ksan first nations (indianen mag niet meer, is nu een scheldwoord). Een prachtige rit die gelijk begon met een bezoek aan de Twin Falls, even buiten Smithers. Eerst een stuk rijden en dan een pad op klimmen, want dit was geen lopen, vermoeiend, maar wel met een prachtig resultaat. Na het bezoek aan de Twin Falls verder gereden en koffie gedronken en tot mijn verassing waren de Twin Falls op afstand te zien. Later op de highway kwam ik bij Morison. Wat een verrassing, een canyon waardoor het water zijn smalle weg moet vinden. Komt er toch een plaatselijke bewoner langs met de vangst van de dag. Zeker 17 kilo zalm aan een haak. Even voorbij New Hazelton richting Ksan indianen reservaat. Alweer een bezienswaardigheid, een hangbrug over de rivier. Daarna de historische plaats bekeken en een gids het verhaal laten vertellen, erg interessant en leerzaam. Over longhouses, gewoontes, activiteiten in de winter en speciale klederdracht, die door studenten wordt nagemaakt om de tradities hoog te kunnen houden.
Buiten gekomen, regen! jawel, ik heb op weg naar Terrace nog net een droge boeterham kunnen nuttigen. Bij die Rest Area was een meertje waarin een Zwitser, bleek, zat te vissen. Uiteraard een babbel met hem gemaakt. De tocht naar Terrace was verder in de regen. Je rijdt dan wel langs de Skeena River, een wat grotere rivier. Helaas, in het hotel geen PC of laptop beschikbaar, dus mijn verslag maar in een internetcafé gemaakt. Morgen naar Prince Rupert.

• 04 Juli 2010 - 07:10

Anneke:

Zondagmorgen 9 uur en achter de pc. Ik lijk wel gek maar kan toch ook niet wachten tot dinsdag. Wat een water en wat een kracht zit daar achter.Heel interessant dat reservaat en mooi foto's zijn erbij. Het lijkt mij soms moeilijk een keuze te maken, wil je stoppen maar toch ook op tijd weer verder. Heb je soms niet zoiets van dat de dag wat langer mag duren. Blijf vooral genieten want het is heel leuk om dit te lezen en te bekijken.
    Liefs Anneke

• 04 Juli 2010 - 18:27

Rene:

Jij hebt regen wij hadden ook een buitje en voor de rest is het hier echt zomer vanaf donderdag gaat de temperatuur naar tropische waarden hoop ook op regen want het is benauwd.
    Maar waarom mag je het geen indiaan meer noemen dan en waarom is dat een scheldwoord er word niets anders geleerd op scholen dan het woord indiaan dus waarom scheldwoord?
    mooie fotootjes en wat een gebied zeg zo mooi.

groetjes je zoon

• 08 Juli 2010 - 21:45

Hettie:

Hallo Fons, Ed en ik hebben ook naar de Twin Falls bij Smithers gewandeld. Dat was 17 jaar geleden. Blij te zien dat ze er nog zijn.

Veel plezier verder, groetjes van Hettie