De vijfde dag - Reisverslag uit Summerland, Canada van Fons Wijnberg - WaarBenJij.nu De vijfde dag - Reisverslag uit Summerland, Canada van Fons Wijnberg - WaarBenJij.nu

De vijfde dag

Door: thefonz

Blijf op de hoogte en volg Fons

24 Juni 2010 | Canada, Summerland

Na wat boodschappen te hebben gedaan, richting Osoyoos dwars door het dal van de Okenagan rivier. Veel groen om ons heen, hoewel, als je een paar honderd meter naar rechts en links keek, zag je de begroeing van de woestijn. Want dat is het zuiden van het Okenagan. De bevloeiing zorgt voor de mogelijkheid van fruitteelt en wijnbouw. Na een lunch bij een punt waar vroeger een buis is gemaakt om het water door te laten, reden wij naar het Desert Cultural Centre. Eeen klein maar verschrikkelijk mooi ingericht museum over de cultuur van de Indianen (nu First Nations genoemd) die in dit gebied woonden en nog wonen. Twee bijzonder interessante filmpresentaties gaven een beeld van de cultuur en de heilige plekken van deze bewoners. Ook hoe zij uiteindelijk zelf het onderwijs gingen regelen, waarbij de eigen cultuur ook werd gesteund en onderwezen. Dat was heel bijzonder als je bedenkt dat de indianen pas in 1951 stemrecht kregen. Heel indrukwekkend. In het buitengebied was het bloedheet. Wat wil je ook in de woestijn met veel begroeiing. En ik maar denken dat het altijd om zand of stenen gaat.
Op de terugweg langs een heilige plaats gereden "Spotted Lake" en daarna via een omweg terug naar Summerland over een weg waar Anja en ik in 2002 ook in de regen hebben gereden. Nu met zon, toch heel anders. Maar mooi blijft het.
Vanaf morgen de grote trek naar het Noorden.

• 25 Juni 2010 - 07:49

Femke:

Hoi Fons,

Ik heb even bijgelezen maar het klinkt allemaal geweldig!!!

Lekker genieten hoor!

Groetjes Femke

• 25 Juni 2010 - 08:21

Lidewij:

Ik ben het helemaal met Femke eens. (Nu wil ik ook naar Canada...)

Leuk om de foto's erbij te zien!

• 25 Juni 2010 - 09:02

Anneke:

Ik neem mij de hele week al voor om de atlas er eens bij te pakken maar het komt er gewoon niet van. Dit weekend maar want ik vind het toch wel heel leuk om te zien waar jij bent. Van alle dagen maak ik een printje en stop dat in een mapje. Een hele fijne dag en een goede reis naar het noorden. Ik zal in het weekend de thuis mail wel bekijken.
    Een fijn weekend en liefs. Anneke

• 25 Juni 2010 - 20:59

Hettie De Jong:

Het was gezellig dat je hier was en ik stuur de beste wensen voor de rest van de vakantie. Overigens even opmerken dat het meer "Spotted Lake" heet i.p.v. Spotting Lake, dit in het geval mensen er meer over willen weten via het Internet.
    Veel succes!!! Hettie